Oprogramowanie > Bezpieczeństwo

Szyfrowanie dysku, VeraCrypt

(1/13) > >>

mark:
Witam serdecznie,

Jestem laikiem jeśli chodzi o kwestie Linuksowe, jednak w miarę wolnego czasu staram się czytać na ten temat i planuję w najbliższym czasie definitywną przesiadkę z Windowsa na Linuxa, w związku z planowanym zakupem nowego laptopa (kupię model bez systemu operacyjnego). Prawdopodobnie zdecyduję się później na postawienie Ubuntu, ale kwestia konkretnej dystrybucji jest na razie otwarta. Niestety, nie udało mi się nigdzie znaleźć wyczerpujących odpowiedzi na wszystkie nurtujące mnie pytania dotyczące szyfrowania dysku i szyfrowania całego systemu.

Obecnie używam Win7, a jako że prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą i przechowuję na dysku wrażliwe dane klientów, to od dawna używałem programu VeraCrypt do szyfrowania całego dysku. Kiedyś stosowałem rozwiązanie polegające na wybraniu opcji "szyfrowanie całego dysku" i używałem jednego hasła przy rozruchu komputera, a ostatnio postanowiłem pójść dalej aby jeszcze bardziej się zabezpieczyć.

Mianowicie, obecnie podzieliłem dysk na 2 partycje, z czego na jednej jest zainstalowany tylko Win7 i programy, natomiast wszystkie wrażliwe pliki, dokumenty itp. trzymam na osobnej partycji. Partycja systemowa jest szyfrowana jednym hasłem (które wpisuję przy rozruchu, bez jego wpisania komp wygląda na zawieszony), natomiast partycja nr 2 z danymi i plikami jest szyfrowana osobnym hasłem i montuje się automatycznie dopiero przy logowaniu i po wpisaniu osobnego hasła. Czuję się bezpiecznie  8)

W związku z planowaną przesiadką na Linuxa pojawiają się następujące pytania:
- czy podobne rozwiązania będę mógł zastosować pod linuksem? (będzie to jedyny system na dysku, bez Windowsa),
- czy używając Linuksa da się zaszyfrować cały dysk tak jak leci?